onsdag 29 januari 2014

Kreativa lärmiljöer - speglingar och förebilder

Ett kalt rum utan några som helst stimuli kan vara den mest kreativa lärmiljön för en individ, medan en annan individ ser den mest kreativa lärmiljön som en plats som sjuder av stimuli för ett eller flera sinnen. Vilken av ytterligheter, eller däri mellan, en individ vid ett tillfälle föredrar kan påverkas av flera olika faktorer. En lärmiljö idag kan också, mer eller mindre kreativ, handla om att man förflyttar sig ut ur det fysiska rummet in i ett digitalt rum.

Oavsett, behöver en modern inkluderande skola anpassa lärmiljön, fysisk och digitalt, efter varje elevs individuella förutsättningar. Det betyder att för att en lärmiljö ska vara kreativ måste den också vara flexibel.

Under decennier har svensk skola speglats bakåt, av en bild som ibland våra politiker med jämna mellanrum lyfter fram, och som känns igen av många ”vuxna” -  en bild av det utsorterande skolans klassrum med bänkar i rader och en kateder längst fram där läraren eller magistern ska husera. Lovisaskolan är, kan och vill mycket mer än så.

Vi vill fortsätta att utvecklas och hela tiden bli bättre och bättre. Men med alla förståsigpåare och tyckare behöver man kontinuerligt ställa sig frågan ”Hur skapar vi en flexibel kreativ lärmiljö i en inkluderande skola som ligger i framkant av utvecklingen – så att alla elever kan utvecklas och lära på max?”

Jag tror att det är viktigt med speglingar och förebilder. Inte för att göra lika men för att hitta möjligheter att omsätta i sin egen praktik och få nya infallsvinklar, samla ihop för att sätta kursen mot nya horisonter - med syftet alltid klart - att göra det bästa för eleverna.
En kreativ lärmiljö, fysisk eller digital, får aldrig tjäna ett självändamål - då är den inte kreativ längre – syftet måste alltid vara elevernas bästa med skollagens portalparagraf (skollagen 1kap 4 §) inom och framför oss.  

London – BETT och –studiebesök på

Förra veckan hade jag förmånen att tillsammans med tre av mina medarbetar på Lovisaskolan besöka BETT-mässan i London. En mässa är ju alltid en mässa och det jag tar med mig från den handlar mycket om att få en känning om vad som ”ligger i luften”. Molnet finns där, och det är de interaktiva miljöerna som gäller, olika smartboard, sen är det också mycket olika digitala plattformar som presenterades på olika sätt.

Min stora behållning av resan var ett studiebesök några av oss gjorde i fredags på Bowes, en kommunal Primary School i Southgate i utkanten av London. http://www.bowes.enfield.sch.uk/page/?title=About+Us&pid=2  På sin hemsida presentrar de sig bla som en skola där alla arbetar hårt och tycker det är roligt att lära. Så kändes det också när man var på skolan.  Oavsett vilken elev man pratade kunde man ana en ”Bowes – anda”. 
Något som var väldigt slående var att det fanns en konkret synlig röd tråd som genomsyrade hela skolan – t e x i alla klassrum fanns Bowes värderingar synliggjorda. Alla klasser arbetade utifrån tema i ca 6 veckorsperioden där planeringarna var väl synliga i rummet.  Inför varje tema smyckades dörren till klassrummet för att illustrera det tema klassen arbetade med. Så var man än var på skolan kunde man känna igen sig i miljön.
Inom varje tema kan man säga att man arbetade med olika språk (jmfr ReggioEmila – ett barn har hundra språk) där jag kände mig mycket tilltalad hur det digitala verktyget verkligen tog undervisningen ett steg längre - lika naturligt som man gjorde ett drama, gjorde teatermasker, skrev med penna eller på en padda tränade man sig i att programmera ett spel eller tillverka en app inom det tema man höll på – inte bara för att, utan hela tiden med ett syfte för att ta undervisningen ett steg längre för elevernas skull.  
Sen gillade jag en sak till på Bowes  -  elevborden – vilka möjligheterJ
Jag har fått med mig många speglingar och förebilder och jag vet att Linda, Maria och Per också har fått med sig speglingar och förebilder. Det ska bli oerhört spännande att träffa dem i eftermiddag och gemensamt fundera över vårt nästa steg för en flexibel kreativ lärmiljö i en inkluderande skola som ligger i framkant av utvecklingen. / Carina
Pss …. Om jag saknade något…. Alla!!!!, jag hade velat att vi alla från Lovisaskolan tagit del av de studiebesök vi var på….  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar