tisdag 4 februari 2014

Individuell skriftlig utvecklingsplan och utvecklingssamtal


Har varit på skolverkets konferens om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen i Malmö idag. Detta med anledning av den lagändring som trädde i kraft november förra året.

Den stora skillnaden från hur det var tidigare är att läraren endast en gång per läsår, istället som tidigare en gång per termin, ska upprätta en skriftlig individuell utvecklingsplan som innefattar omdömen om kunskapsutveckling och sammanfatta vilka insatser som krävs för att eleven ska utvecklas så långt som möjligt.  Den termin man lägger den skriftliga omdömet ska alla överenskommelser skrivas ner - den framåtsyftande delen.

Som tidigare består Den individuella skriftliga Utvecklingsplanen  av två delar - omdömen och framåtsyftande planering. Det råd som skolverket har  är att använda ett summativt kryssystem i omdömet, egentligen påminner det om det vi på Lovisaskolan redan har i unikum när vi fyller i "vår knapp" . Dessa kryss ska vara summan av hela det dokumenterade underlag som finns. alltså är det fortfarande viktigt att dokumentera under arbetsområden och utvärderingar efter varje arbetsområde mot kunskapskrav, via lärloggar osv. så att det finns en bra dokumentation så att bedömning är rättssäker.

Den summativt bedömningen behöver läraren inte längre kommuniceras hem före utvecklingssamtalet. Å andra sidan kommer bedömningen i realiteten vara känd eftersom som skolverket idag uttryckte det "eleven ska vada och bada i bedömning hela tiden" . ..och finns en oro för att en elev inte kommer att uppnå lägsta kunskapskrav i ett ämne utreder vi och vb skriver åtgärdsprogram ... oavsett om det är dags för utvecklingssamtal eller inte.

Eftersom den individuella skriftliga utvecklingsplanen består av två delar - en summativt bedömning,
 och en framåtsyftande del - låg tanken inte långt borta för mig att man kanske skulle kunna dela upp det med en del per termin. Detta får man inte och här var skolverket mycket tydlig. 

Den termin det formella skriftliga omdömet upprättas vid utvecklingssamtalet skrivs som sagt alla överenskommelser ner. Vid den andra terminens utvecklingssamtal är det formella kravet endast ett muntligt. Samtidigt för att komma ihåg vad som sägs, kunna förmedla vidare, komma ihåg överenskommelser ser jag det mycket svårt att komma ihåg allt detta om inte dokumentation finns - hur den ska se måste vi prata om på skolan. Länk till vår plan för den individuella skriftliga utvecklingsplanen läggs ut här  när vi reviderat den.

Som sagt kan jag egentligen inte se några stora förändringar för oss som en  åk 3- 5 skola. Inte vad  vad gäller den individuella skriftliga utvecklingsplanen. Utvecklingssamtalet har formellt fått en utvidgad roll, man ska samtala om social och kunskapsutveckling samt samtala om vilket stöd eleverna behöver för att nå så långt som möjligt - oavsett var eleven ligger kunskapsmässigt.

Ett av dagens befriande skratt och kanske en del genanta igenkännande handlade om hur man på G/VG//MVG - tiden poängbedömda eleverna med intervallen 50 / 75/90 %  .Poäng och procent säger ju inget om vad en elev verkligen kan. Så var ju inte den egentliga tanken med det gamla systemet  heller utan säkert något som levde kvar sedan tidigare. Skönt att tiderna är nya och att skolverket verkligen satsar på implementering, både hela lgr11 reformen och som nu när de kommunicerar förändringar med oss.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar